woensdag 12 februari 2020
Voordelen van registratie bij RDW van landbouwvoertuigen
270.000 tractoren. 130.000 zelfrijdende machines zoals wielladers, graafmachines en maaidorsers. En niet te vergeten 150.000 getrokken aanhangers en werktuigen. Het zijn de aantallen landbouwvoertuigen die in Nederland op het land en over de weg rijden.
Voor een groot deel daarvan staat het een en ander te veranderen.
Dit weet je vast al: De landbouwvoertuigen waar je klanten bij jou voor aankloppen en die op de openbare weg gaan rijden, moeten in de toekomst worden geregistreerd bij het RDW. Het heeft er alle schijn van dat de al eerder aangekondigde maatregel toch echt dit jaar wordt doorgevoerd.
Enige land
De snelle trekkers moeten zich dit jaar registreren én actief een kenteken gaan voeren. De snelle trekkers, dat zijn de voertuigen waarmee harder gereden wordt dan 40 kilometer per uur. De langzame trekkers kunnen nog tot 2025 de weg op zonder aan de achterkant over een kentekenplaat te beschikken. We zijn het enige land in Europa waar kentekens voor tractoren nog niet verplicht is.
Kosten
De kosten voor de klant zijn in principe gering en komen uit op 30 euro: een kentekenbewijs van 18 euro en een kentekenplaat van 12 euro.
Met de registratie bij het RDW zijn de voertuigen in de toekomst te traceren. De maatregel brengt ook een lager risico op diefstal met zich mee. Tot slot is er de bevordering van de verkeersveiligheid. Verzekeraars en financiers zijn dan ook blij met de maatregel. De eigenaar plukt ook de vruchten, want op het moment dat het kenteken van het voertuig vastligt, kan het voertuig niet worden overgeschreven als sprake is van openstaande financiering. Wie een landbouwvoertuig koopt, weet voortaan zeker dat daar geen financiering op rust.
One-stop-shop
Voor trekkers met een constructiesnelheid van meer dan 40 kilometer per uur, geldt met het ingaan van het wetsvoorstel een APK-plicht. Anticipeer daarop als verkoper. Het brengt extra werkzaamheden met zich mee, vooral wanneer je de behoefte aan de one-stop-shop goed weet te vervullen.
Voor eigenaren van trekkers die zich regelmatig tussen de Nederlandse grens en die van Duitsland of België begeven, geldt dat ze het grensverkeertekenen niet apart hoeven aan te vragen. Iedereen die trouwens een kenteken aanvraagt, krijgt deze ook daadwerkelijk. Het voertuig hoeft niet eerst gekeurd te worden.
Ook voor ons brengt de maatregel eenduidigheid met zich mee: zodra we een kenteken ingeven bij het RDW, zien we het bouwjaar verschijnen. Een dergelijke registratie is voor alle betrokken partijen handig. Het vergt enige voorbereiding, maar daar wegen voordelen als verkeersveiligheid, traceerbaarheid en minder kans op diefstal absoluut tegen op.
Wilt u met ons van gedachten wisselen over bovenstaande maatregel of over het leasen van een voertuig waarvoor één van je klanten interesse heeft? Laat het ons weten en samen kijken we hoe we stappen kunnen zetten.