woensdag 24 april 2019
Dit verandert er voor jou bij generieke registratie van landbouwvoertuigen
Met een generieke registratie en kentekening van (land)bouwvoertuigen op de openbare weg zijn deze voertuigen straks op dezelfde manier gereguleerd als alle andere motorvoertuigen. Wanneer zowel de Eerste als de Tweede Kamer dit wetsvoorstel goedkeuren, moeten de nieuwe regels komend najaar ingaan.
Nadeel voor de koper van een voertuig, is dat hij met extra kosten te maken krijgt waar niet direct iets tegenover staat. Het verzorgen van extra administratieve handelingen? Die nemen wij voor lief.
Met de generieke registratie moet het risico op diefstal van landbouwvoertuigen afnemen. Voertuigen die meer dan 25 kilometer per uur kunnen rijden, moeten gekentekend worden. Voor zelfrijdende landbouwvoertuigen zoals tractoren met een hogere constructiesnelheid dan 40 kilometer per uur, volgt met de wetswijziging ook een apk-plicht.
Apk-plicht
Voor de agrarische sector, de bouwsector, de transport- en de recreatiesector heeft het daadwerkelijk invoeren van het wetsvoorstel straks nog wel wat gevolgen. Dat geldt ook voor de werkplaats van degene waar de machines vandaan komen. Met het invoeren van een apk-plicht ziet de eigenaar van de werkplaats de machines met enige regelmaat weer voorbij komen. Behalve om de capaciteit tot onderhoud en reparatie wordt daarmee voortaan ook om een apk-plicht gevraagd. Monteurs dienen daarvoor te worden opgeleid.
De werkplaats krijgt er een apk-station bij. Als verkoper speel je vanzelfsprekend op deze kentering in. Je wilt immers niet dat de klant de keuring bij een ander laat uitvoeren, want de behoefte aan een one-stop-shop is groot.
Opleiden
Is het wetsvoorstel eenmaal definitief, zorg dan dat je mensen tijdig worden opgeleid en dat je een certificaat behaalt om apk te mogen keuren. Onze hele klantengroep krijgt met de aanpassing te maken. Bij Mentoor Lease zijn we al op de extra aanwas aan administratieve handelingen voorbereid. Vanuit alle personenwagens, bedrijfswagens, aanhangers, opleggers en vrachtwagens die we verleasen, hebben we immers al met gekentekende voertuigen te maken.
Ook voor alle landbouwvoertuigen zorgen we graag voor de juiste vastlegging van informatie. Gaan de nieuwe regels dit najaar daadwerkelijk gelden, dan weten we waar wij en waar onze relaties op moeten letten.