woensdag 3 juni 2020
Wat krijgen je klanten in deze crisis te horen bij een lease aanvraag?
In hoeverre verschilt de aanpak bij een lease aanvraag ten opzichte van de aanpak pakweg drie maanden geleden, voor de coronacrisis? Bij Mentoor Lease zien we wel degelijk verschillen.
Klanten vragen ons regelmatig of er in de afgelopen weken nog veranderingen zijn geweest op de markt. Ja, die veranderingen zijn er en ze zijn groot. De rente bijvoorbeeld, die is gestegen. Al staat hij nog steeds historisch laag, sinds maart is de rente gestegen.
Bij Mentoor Lease werken we met diverse partijen samen. Een groot aantal leasemaatschappijen heeft momenteel een andere visie op de markt, vanwege gewijzigde marktomstandigheden bijvoorbeeld. De stijging van de rente is duidelijk zichtbaar en leasemaatschappijen voeren ook zelf wijzigingen door. Dat doen ze om te anticiperen op oplopende risico’s. Het opnemen van een extra premie helpt leasemaatschappijen met het treffen van extra voorzieningen.
Aan de andere kant neemt de vraag naar investeringen af, zoals we bijvoorbeeld zien in het onderuitgaan van de autoverkoop. Het is precies de reden dat financiers de rente tijdelijk verhogen.
De termijn waar binnen ze dat doen, hangt af van hoe lang het effect van de coronacrisis voortduurt.
Ze willen uitgebreidere informatie
Op het moment dat je klant om een kredietbeoordeling vraagt, wordt daar nu uitgebreider naar gekeken. De aanvraag verloopt niet zozeer strenger, maar er wordt om meer informatie gevraagd. Er zijn zelfs financiers die nu de deur vrijwel gesloten houden.
Eén vraag die een financier nu sowieso stelt, is wat het effect van corona gaat zijn op het specifieke bedrijf. Een ander, belangrijk aspect waarmee rekening wordt gehouden, is de liquide positie van het bedrijf dat een lease aanvraag wil doen. Hoeveel ruimte is er op dit moment op de bankrekening? Leasemaatschappijen willen vooruitzien en zijn niet zozeer strenger geworden, maar hebben hun vragen wel uitgebreid om tot een afweging te komen.
Continue verandering
Daar zit ook de toegevoegde waarde van een lease intermediair in grillige tijden als deze. Bedrijven hebben soms de opvatting precies te weten hoe de zaken in elkaar steken. Maar wat zich op dit moment op de markt afspeelt, is haast niet bij te houden. Vrijwel iedere dag verandert er wel iets in de leasemarkt. Een specialist begeleidt daarin.
Daarom houden we in de gaten wat op de markt gebeurt en waar de mogelijkheden wél liggen. En verloopt een aanvraag minder vlot, dan gaan we er achteraan, zodat de processen weer goed lopen. Daarom zeggen we ook tegen al onze contacten: los zaken met elkaar op en niet alleen, want je hebt elkaar nodig. De coronacrisis zet ons juist aan tot samenwerking en doet ons beseffen dat we elkaar hier doorheen kunnen helpen.