woensdag 11 maart 2020

Steeds vaker betalen mijn klanten liever voor gebruik dan voor bezit

Steeds vaker betalen mijn klanten liever voor gebruik dan voor bezit

Nog voor het ochtendgloren bakken onze klanten brood, staan ze op de scheepswerf, werken ze in de houthandel, of in een medicijnenfabriek. Deze klanten in verschillende branches hebben één ding gemeen: behoefte aan interne transportmiddelen.

Leasten onze klanten vroeger een deel van hun transportmiddelen, dan vertelden ze dat niet snel aan de buren. Dat is tegenwoordig wel anders.

De laatste jaren zien we bij Heftruck Centrum Post dat steeds meer mensen willen betalen voor het gebruik en niet voor het bezit van een heftruck.

Goedkoper op termijn

Zeventig procent van de transportmiddelen die klanten bij ons kopen, is elektrisch. In de aanschaf is dit interne transportmiddel duurder, maar in gebruik goedkoper dan verbruikers van bijvoorbeeld diesel of lpg. Dat maakt dat klanten de voorkeur geven aan betalen voor gebruik ten opzichte van de kostbare aanschaf. Onze klanten willen in januari weten wat ze in december kwijt zijn. Met een operationele lease kan een transportmiddel na zestig maanden weer weg zijn. Dat legt een veel minder grote aanslag op de liquide middelen.

Met deze vorm van lease houden ook de grotere bedrijven die bij ons aankloppen de kwaliteit en het niveau van de transportmiddelen op peil. Deze manier van werken getuigt van een bepaald inzicht: ga je een transportmiddel operationeel leasen, dan heb je er verder geen omkijken naar. Je bakent het af. Voor het leasegedeelte betaalt de klant aan de leasemaatschappij, wij sturen de klant de rekening voor het onderhoudsgedeelte.

Reactie per ommegaande

Op het moment dat wij een machine gaan verkopen binnen een leaseconstructie, zetten we het aankoopbedrag en het type machine op de mail naar Mentoor Lease. De klant gaat bijvoorbeeld gedurende zestig maanden leasen met een bepaald percentage aan restwaarde van de machine. Willen we per ommegaande het maandbedrag weten waartegen geleased kan worden, dan ontvangen we binnen een paar uur het antwoord hierop.

Komt die reactie onze mailbox binnen, dan geven we die één-op-één door aan de klant. De financiële gegevens, die zijn voor ons niet relevant. Wat voegt het toe? Een bedrijf zoals Mentoor Lease dat wij vertrouwen, beschikt over precies die informatie die nodig is om onze vraag te beantwoorden. Onze vraag over de mogelijkheid tot leasen wordt rechtstreeks opgepakt. Zodra we horen dat we een machine kunnen leveren, gaan we aan de slag en delen we het goede nieuws met de klant.

Juist omdat de vraag naar gebruik ten opzichte van bezit steeds groter wordt, is dit een manier van werken die voor alle betrokken partijen effectief uitpakt.

Kees van der Sar, mededirecteur bij Heftruck Centrum Post in Emmeloord

© 2024 Mentoor B.V.  |  Privacy  |  Ontwerp door Ovii Ontwerp  |  Realisatie door Fit2Page