woensdag 17 mei 2023
Staat mijn object wel of niet op de balans?

Via de mail of tijdens een gesprek krijgen wij vaak dezelfde soort vragen van klanten. Daarom leek het ons een goed idee om af en toe een blog te wijden aan een veelgestelde vraag. In dit blog geven we antwoord op de vragen: “Staat een object wel of niet op de balans?” en “Hoe zit het met de btw en de balans?”
Operationele lease versus financiële lease
We kennen twee soorten lease: operationele en financiële. Met als grootste verschil: dat je als ondernemer in geval van financiële lease direct economisch eigenaar van de machine of het voertuig bent. Bij operationele lease is dat niet het geval; dit lijkt meer op huur. Het object is geen eigendom van de gebruiker en je betaalt maandelijks een vast leasebedrag voor het gebruik van het object.
Een ander verschil is dat een object vanuit operationele lease niet op de balans staat. Een object dat gefinancierd is met financiële lease staat wel op de balans. Vanuit fiscaal oogpunt valt de keuze meestal op financiële lease vanwege renteaftrek, fiscale regelingen, afschrijving en subsidies. Deze kosten en regelingen trek je af van de winst, waardoor je minder inkomsten- of vennootschapsbelasting betaalt. Maar er zijn een aantal redenen om een object niet op de balans te zetten, oftewel off balance
.
Wanneer kies je voor off balance?
Off balance betekent dat het object dat je least niet op de balans komt. Met als voordeel dat de balans van je bedrijf ongewijzigd blijft. De leaseverplichting wordt niet als balansschuld gezien, maar als operationele kostenpost. De verhouding eigen en vreemd vermogen verandert niet door investering en financiering. Dit kan belangrijk zijn met het oog op te regelen financieringen via de bank in de toekomst.
Opnemen in de jaarrekening
Heb je een object gefinancierd via operationele lease? Dan moet je die verplicht in de jaarrekening van je bedrijf te vermelden. Dit geldt voor alle lopende operationele leasecontracten. Met als uitzondering een beursgenoteerd bedrijf dat voldoet aan de boekhoudregels voor leasing met code IFRS16 (die zetten alle leasecontracten op de balans).
Leasetermijn vermeerderd met btw: operationele of financiële lease?
Een tweede vraag die we vaak krijgen is, als het om operationele lease gaat of de leasetermijn wordt vermeerderd met btw. Het antwoord op deze vraag is: “nee”. Er zijn namelijk ook vormen van financiële lease waarbij de maandtermijn wordt vermeerderd met btw. Ziet de accountant een leasecontract waarbij de maandtermijn vermeerderd wordt met btw en staat in de overeenkomst, die de klant gesloten heeft met de financier, dat het financiële lease betreft? Dan moet dat contract op de balans worden gezet.
We zien in de praktijk vaak dat dit soort contracten als operationele lease worden verwerkt en in de kosten wordt opgenomen. Maar dit is niet juist en bij controle wordt dit niet geaccepteerd. Btw op een maandtermijn is geen argument voor het wel of niet op balans zetten; dat staat er los van.
Heb je vragen hierover of heb je andere vragen? Bel of mail ons; we helpen je graag.