woensdag 31 juli 2019

Schaf je met het oog op de bijtelling wel of geen elektrische wagen aan in 2019?

Schaf je met het oog op de bijtelling wel of geen elektrische wagen aan in 2019?

In het klimaatakkoord dat het kabinet eind juni presenteerde, is ook een belangrijke passage opgenomen over de bijtelling van elektrische auto’s. Die stijgt vanaf volgend jaar van 4 naar 8 procent.

Vanaf 2020 wordt een groot aantal nieuwe modellen aan de markt toegevoegd, zoals de elektrische wagens van Volkswagen, Volvo, Peugeot, Mini en Opel. De komende maanden lijkt de koper echter beperkt te worden in het aanbod, vooral gelet op de run op elektrische wagens nu de bijtelling nog de helft lager is.

Op tijd bestellen

Uit het klimaatakkoord zijn zowel negatieve als positieve punten te halen, voor iedereen die wil investeren en leasen. Wil je via lease een elektrische wagen aanschaffen voor jezelf of voor één van je medewerkers, dan is het verstandig de wagen voor 1 januari van het volgende jaar te bestellen.

Er zijn ook bedrijven die inmiddels een auto hebben besteld en deels hebben aanbetaald, terwijl de levering pas voor volgend jaar staat gepland. Op het moment dat bedrijven deze beslissing maakten, waren zij mogelijk niet op de hoogte van de stijging in de bijtelling. De stijging in de bijtelling van 4 naar 8 procent geldt voor het deel van het aankoopbedrag tot 50.000 euro. Daarboven blijft het ongewijzigd.

Actieradius

Aanvankelijk zou de bijtelling op 4 procent blijven staan. In het klimaatakkoord blijkt anders te zijn besloten. De modellen die volgend jaar nieuw op de markt komen, maken een enorme sprong in actieradius. Dat kan het wachten waard zijn. Betaal je liever geen dubbele bijtelling, maak dan nu een keuze uit het huidige aanbod en wacht niet op de modellen van volgend jaar. De verwachting is dat een aantal auto’s waarvan de levering in 2020 stond gepland, wordt afbesteld.

De maatregel kan mensen dan ook doen besluiten helemaal niet meer voor elektrisch rijden te kiezen. Op dat moment schiet de overheid haar doel voorbij het elektrisch rijden te stimuleren. Het is daarom nog even afwachten of we een versnelling krijgen van het aantal verkochte elektrische auto’s in 2019 of juist een vertraging.

Stimuleringsregeling

De maatregel uit het klimaatakkoord lijkt te zijn ingegeven door angst dat het stimuleren van elektrisch rijden een té groot succes wordt. Eén van de stimuleringsregelingen voor vracht- en bestelauto's is: de aanschafregeling waarbij met een maximum tot 40 procent de meerkosten van een elektrisch voertuig ten opzichte van een brandstofauto worden vergoed. Ook hybride varianten kunnen gebruik maken van deze fiscale korting die geldt van 2020 tot 2025.

Schakel vooral even met ons kantoor wanneer je meer wilt weten over regelingen waar je van gehoord hebt. We helpen je met het afsluiten van een financiering die op jouw situatie en op die van je bedrijf van toepassing zijn.

© 2024 Mentoor B.V.  |  Privacy  |  Ontwerp door Ovii Ontwerp  |  Realisatie door Fit2Page