woensdag 1 augustus 2018
Preventiemaatregelen die je klant nooit moet vergeten
De maatregelen die fabrikanten treffen tegen diefstal van een machine, worden vaak niet geaccepteerd door de verzekeraar. Is er sprake van diefstal en ontbreken de juiste preventiemaatregelen, dan kan het eigen risico oplopen tot 20 procent van de verzekerde waarde.
Het is een standaard regel: alles wat wordt gefinancierd, dient uitgebreid verzekerd te worden. Dat is onafhankelijk van de financieringsvorm.
Premies en voorwaarden
Meerdere factoren kunnen je klanten in overweging nemen bij het financieren van een machine en het verzekeren daarvan. Naast de verschillen in premies kennen we een groot aantal verschillen in voorwaarden. Denk aan het eigen risico bij eigen gebrek schade. Vooral bij grondverzetmachines is het belangrijk je af te vragen of kabelschade is meeverzekerd, want leidingen liggen nog wel eens een paar meter verder dan oorspronkelijk op een tekening is aangegeven.
Acceptatie
Vanzelfsprekend proberen fabrikanten diefstalschade te voorkomen, echter worden de maatregelen daartoe lang niet altijd geaccepteerd door de verzekeraar. De fabrikant bouwt toepassingen zoals urenregistratie in de machine, maar het traceren van een machine wordt daar niet aan gekoppeld. Mogelijkheden tot opvolgen en opsporen moeten worden meegenomen van de verzekeraar, omdat de kans op terugvinden op dat moment optimaal is.
Opsporingsdienst
Voor de klant is het wijs om zelf preventiemaatregelen te treffen. Welke risico’s loop je precies en welke actie onderneem je daarop? Wie wil voorkomen dat hij opdraaft voor 20 procent eigen risico, doet er goed aan een verzekering tegen gunstige voorwaarden en met een gunstig tarief te zoeken. Met een track and trace systeem help je het risico op definitieve verdwijning na diefstal te beperken. Gebeurt het toch, dan beschik je in ieder geval over een systeem dat is gekoppeld aan een opsporingsdienst die de opsporing voor zijn rekening neemt.
Advies
Een goed voorbeeld van zo’n systeem is de Proloz Boomering, die de klant ontzorgt. Iedere klant is vervolgens vrij de verzekering af te sluiten bij de partij die het beste bij hem past. Het enige dat hier telt, is dat de klant goed verzekerd is. Mentoor Lease is geen assurantie-intermediair, maar we weten wel de weg naar goede verzekeringsoplossingen.