woensdag 12 september 2018

Op deze manier behaalt je klant meer rendement

Op deze manier behaalt je klant meer rendement

Wilde je vroeger een bancaire lening aanvragen voor een investering, dan bracht je een bezoek aan de bank. Voor materieel dat leasebaar is, verstrekken banken tegenwoordig geen bancaire leningen meer.

Door deze ontwikkeling beschikken meer bedrijven over een financieel leaseplan en daarmee ontstaan voor hen uitgebreidere financieringsmogelijkheden. Grootste voordeel is dat het onderliggende object de zekerheid voor de lease is en en tot maximaal honderd procent financierbaar.

Zekerheidspositie

Dat in tegenstelling tot een bancaire lening, waarbij de financieringsgraad lager moet zijn dan honderd procent. De zekerheden waarover je bij lease beschikt, liggen in geval van een lening heel anders. Wie lease toepast, weet dat de zekerheidspositie bij de bank ongewijzigd blijft. Het is een belangrijk voordeel voor je klant die op het punt staat een nieuwe machine aan te schaffen.

Anticiperen op groei

Op het moment dat sprake is van nieuwe financieringstoepassingen, blijven bij toepassing van een leaseconstructie de mogelijkheden voor de bank even groot. Wil je klant na het afsluiten van een leasecontract verder groeien, dan beschikt hij over meer bancaire financieringsmogelijkheden. Een rekening-courantkrediet bij de bank leent zich op zo’n moment om te anticiperen op de behoefte aan werkkapitaal. Denk aan voorraad- en debiteurenfinanciering. Dat geldt ook voor onroerend goed. Je klant heeft geld nodig om de groei te kunnen doorstaan. Ander groot verschil tussen een leaseconstructie en een lening, is dat de klant met lease meer fiscale voordelen kan benutten.

De beste oplossing

Met particuliere geldverschaffers en crowd funding is het aantal mogelijkheden op het gebied van financiering de afgelopen jaren weliswaar toegenomen, voor financiering van werkmaterieel blijft lease de eerste oplossing. Waar je samen met je klant vooral aandacht voor mag hebben, zijn transparantie en een onafhankelijke positie van de leasemaatschappij. Kijken we naar onszelf, dan werkt niets zo prettig als terugkijken op een traject waarbij de klant de best mogelijke oplossing heeft gekregen.