woensdag 23 oktober 2024

Nieuwe BPM-regels voor plug-in hybrides vanaf 2025

 Nieuwe BPM-regels voor plug-in hybrides vanaf 2025 

Het kabinet heeft plannen om vanaf 1 januari 2025 de belastingregels voor plug-in hybride personenauto’s (PHEV’s) te wijzigen. Het gaat om het afschaffen van de aparte BPM-regeling voor plug-in hybrides, als gevolg van een verandering van de berekeningsmethodiek voor de CO²-uitstoot. Het betekent in ieder geval dat de aanschafkosten voor deze auto’s hoger worden, maar hoeveel hoger is nog onduidelijk. 

Wat verandert er?

Tot nu toe golden er voor plug-in hybrides andere BPM-tarieven dan voor benzineauto’s. Deze tarieven zijn gebaseerd op de theoretische CO²-uitstoot van plug-in hybrides. Vanaf januari 2025 komt hier verandering in: de CO²-uitstoot van PHEV’s wordt dan berekend volgens de nieuwe Euro 6e-bis methodiek. Deze methode berekent de CO²-uitstoot op een manier die de realiteit beter zou benaderen. In theorie hebben PHEV’s namelijk een lage CO²-uitstoot, maar de werkelijke uitstoot hangt sterk af van het al dan niet stekkeren. Als gevolg van deze verandering vervalt het aparte BPM-tarief en gaat de BPM gelden volgens de tabel van benzineauto’s. 

Impact op de kosten

Hoewel de BPM-tabel voor benzineauto’s gehanteerd gaat worden, gaat de prijs per gram CO²-uitstoot wel omlaag. Dit is een bewuste keuze van de overheid om de aantrekkelijkheid van de plug-in hybride qua uitstoot te behouden. Zonder deze aanpassing zouden deze voertuigen namelijk duurder worden dan vergelijkbare benzineauto's, omdat ze zwaarder zijn. Al met al zorgen deze nieuwe regels voor een hogere BPM, waardoor de nieuwwaarde stijgt en daarmee ook de verzekerings- en leasekosten.  

Wat betekent dit voor jou?

Het blijft wel nog steeds interessant om een plug-in hybride als personenauto te rijden. Maar wat deze veranderingen lastig maakt, is dat nog niet duidelijk is wat de exacte BPM-kosten zullen zijn. Dit zorgt voor onzekerheid bij consumenten en ondernemers die overwegen om er één aan te schaffen. Goed om te weten is dat de oude CO²-waarden voor voertuigen die al rondrijden behouden blijven. Ook als ze vanaf 2025 in Nederland worden geïmporteerd. De nieuwe regels gelden dus alleen voor auto's die vanaf 1 januari 2025 nieuw worden geleverd.
Overweeg je om een plug-in hybride te kopen en wil je zeker zijn van de prijs? Dan raden we aan om hem nog dit jaar aan te schaffen én op kenteken te krijgen. Alleen bestellen is niet voldoende, want als hij pas in januari 2025 geleverd wordt gelden de nieuwe BPM-regels.