donderdag 25 september 2025

Nieuwe tachograaf SMT2 verplicht

Nieuwe tachograaf SMT2 verplicht

Vrachtwagens moeten overal en op elk moment controleerbaar zijn


Met ingang van 19 augustus is de nieuwe tachograaf, de SMT2, verplicht voor vrachtwagens die internationaal rijden en die eerst een analoge of digitale tachograaf hadden. Deze invoering is definitief en er zijn weinig uitzonderingen op deze regel. Volg deze regel op want de boetes zijn hoog voor zowel de chauffeur als het bedrijf.

Uitzonderingen op handhaving SMT2

Er zijn weinig tot geen uitzonderingen op deze verplichting. Alleen volledige elektrische voertuigen voor goederenvervoer met een maximumgewicht van 3501 tot en met 4250 kilo vallen hieronder. Ook moeten ze binnen 100 kilometer van vestigingsplaats en binnen Nederland blijven. Voertuigen voor wegvervoer van de overheid en bijvoorbeeld land- en bosbouwtrekkers zijn ook vrijgesteld van de SMT2 verplichting. Personenvervoer tot maximaal acht personen, de chauffeur niet meegerekend, mogen zonder de SMT2 rijden. Val je niet onder de vrijgestelde voertuigen, dan krijg je bij controle een boete als je geen SMT2 tachograaf in de wagen hebt.

SMT2 tachograaf veel mogelijkheden

De nieuwste tachograaf heeft meer geavanceerde functies dan de voorlopers. Hierdoor is de factor veiligheid toegenomen, wat geen overbodige luxe is. Alles wordt automatisch geregistreerd en ook worden meer gegevens opgenomen, zoals de rij- en rusttijden, maar ook grenspassages en laden en lossen. Alles wordt vastgelegd en opgeslagen. Deze nieuwe variant is 24/7 op afstand uitleesbaar. De controleurs kunnen zien of chauffeurs zich aan de verplichte rij- en rusttijden houden en of ze die correct bijhouden. Wat ook betekent dat ze bijvoorbeeld grenspassages checken.

SMT1 naar SMT2

Veel vrachtwagens hadden al een tachograaf. Maar de niet-nieuwe vrachtwagens hadden nog de oudere versie tachograaf. Die van analoog of digitaal moeten switchen van SMT1 naar SMT2. De nieuwste vrachtwagens hebben deze tachograaf al direct in de auto.

Registratie tachograaf uitlezen

Hoelang worden de gegevens vanuit de tachograaf opgeslagen? Er geldt een bewaartermijn van de data van minimaal 56 dagen. De nieuwste tachograaf heeft nog een extra functie vanuit de ARBO-wetgeving. De SMT2 maakt het mogelijk om onregelmatige werkpatronen en pauze-overtredingen vast te leggen. En dat moet erop staan want rijden zonder verplichte rust kan leiden tot hoge boetes en zelfs een ARBO-aansprakelijkheid voor de werkgever. 

Voldoe aan de nieuwe regels

Tenzij je onder de uitzonderingen valt, moet elke ondernemer met vrachtwagenchauffeurs voldoen aan de regels. Dit betekent een kostenverhoging voor de ondernemer. Toch is het advies om heel nauwkeurig de zaken regelen, omdat de chauffeur overal en op elk moment controleerbaar moet zijn. Hij moet strikt de regels volgen. De data moet niet alleen op afstand uitgelezen kunnen worden, ook moet de chauffeur alles zelf schriftelijk vastleggen. Denk aan het begin en eind van de dienst, de landcodes, de laad- en losactiviteiten en rusttijden. Het is dus dubbelop: zowel de tachograaf als de chauffeur moeten alle gegevens vastleggen. En deze gegevens moeten uiteraard met elkaar corresponderen.

© 2025 Mentoor B.V.  |  Privacy  |  Ontwerp door Ovii Ontwerp  |  Realisatie door Fit2Page