woensdag 5 november 2025

Fiscale bijtelling elektrische auto’s wat verandert tussen 2025-2027

Fiscale bijtelling elektrische auto’s wat verandert tussen 2025-2027

Elektrisch rijden is populair, maar de fiscale spelregels veranderen. In dit blog zetten we de bijtelling en aanverwante regels overzichtelijk op een rij, inclusief wat dit betekent voor je timing. Rij je een auto van de zaak ook privé? Dan heb je te maken met bijtelling. Dat is inkomstenbelasting die je betaalt over een bepaald percentage van de nieuwwaarde van de auto in kwestie. De regels voor elektrische voertuigen en brandstofauto’s verschillen in 2025. Wat zijn de percentages voor het nieuwe jaar, met ingang van 1 januari 2026?

2025: fiscale bijtelling privégebruik

De fiscale bijtelling voor een volledig elektrische auto in 2025 is 17% over de eerste €30.000. Kom je boven dit bedrag dan geldt een percentage van 22% van de cataloguswaarde. Voor benzine-, diesel- en hybride auto’s is de bijtelling 22% over de hele cataloguswaarde.

Voorbeeld: EV met cataloguswaarde €50.000 in 2025
17% over €30.000 (= €5.100) + 22% over €20.000 (= €4.400) = €9.500 bijtelling

2026: elektrische bijtelling gelijkgetrokken naar 22%

Vanaf 2026 verdwijnt de EV-korting en wordt de bijtelling voor elektrische auto’s ook 22%, net als voor brandstof- en hybride auto’s. Hou dus rekening met dat nieuwe EV’s die je in 2026 op naam zet, niet meer onder de 17%-regeling vallen.

De bijtellingskorting die voor jouw auto geldt, staat 60 maanden vast vanaf de eerste dag van de maand na de datum eerste toelating (DET). Rijd je een EV die vóór 2026 voor het eerst is toegelaten, dan behoud je het destijds geldende regime tot 60 maanden na de DET-start. Daarna ga je over op de dan actuele regels.

Tip: als de DET in 2025 valt en je neemt de auto in 2025 in gebruik, profiteer je nog maximaal van de 17%-regeling over het drempelbedrag (tot €30.000) gedurende die 60 maanden.

Wil je kiezen voor een elektrische auto i.v.m. lagere bijtelling, doe het dan dit jaar nog of begin 2026 met een auto die een datum van toelating heeft van het jaar 2025, maar dan wel eentje die zo laat mogelijk in het jaar is toegelaten. Dan heb je namelijk zo lang mogelijk de lagere bijtelling. Voor de goedkopere elektrische auto’s is het een reden te meer om dit jaar te doen; je hebt nu nog het percentage van 17%.

2027: eindheffing 12% voor werkgever

Vanaf 1 januari 2027 is de werkgever een eindheffing van 12% verschuldigd in het geval hij een personenauto met CO2 uitstoot toestaat aan een werknemer voor privégebruik. Onder dit privégebruik valt ook woon- en werkverkeer. Het doel van deze regeling is om de overstap naar elektrische personenauto’s te versnellen. Elektrische voertuigen die uitsluitend zakelijk worden gebruikt, vallen dus buiten de regeling. De heffing wordt verschuldigd over de waarde van de auto. Een emissievrije auto valt erbuiten.

Hoe zou je het nog anders kunnen doen? Het voorgestelde tarief van 12% geldt ook over de waarde van het economisch verkeer van de personenauto die op basis van fossiele brandstof ouder is dan 25 jaar. De eindheffing is verschuldigd door de werkgever en mag niet verhaald worden op de werknemer.

Tip: als een werkgever voor 2027 een brandstofauto personenauto ook voor privé doeleinden aan werknemer ter beschikking stelt, dan geldt een overgangstermijn tot 17 sept 2030. De pseudo-eindheffing binnen deze termijn is niet van toepassing. Oftewel een werknemer die nog voor 2027  een hybride auto of een brandstofauto rijdt, dan is het zaak om die in 2026 aan te schaffen.

© 2025 Mentoor B.V.  |  Privacy  |  Ontwerp door Ovii Ontwerp  |  Realisatie door Fit2Page