donderdag 2 juli 2020

Je klant gaat investeren na de lockdown-periode. Wat adviseer jij?

Investeren na de lockdown-periode

Begin van dit jaar zagen we het aantal objectverkopen flink toenemen. Net op het moment dat we ons afvroegen of we het hele jaar een stijgende lijn zouden zien, kelderden de verkopen medio maart. Iedereen kreeg te maken met de coronacrisis en paste ook in het bedrijfsleven zijn of haar handelen daarop aan.

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en zien we het investeringsritme weer worden opgepakt. Wat zeg jij tegen klanten die een slimme investering willen doen? Waarschijnlijk hebben ook jouw klanten het in het tweede kwartaal van dit jaar rustig aan gedaan. Tijdens de intelligente lockdown-periode stelden ze aankopen uit. De dip die we zien, is niet meer dan logisch. Maar, de draad wordt weer opgepakt. Vooral in de agrarische branche, een sector waarin het werk onverminderd doorgaat.

Je klanten kijken weer uit naar de aanschaf van een nieuwe heftruck, grondverzetmachine of vrachtwagen. De lijn die het aantal objectverkopen weergeeft, gaat nu schuin omhoog. Klanten willen met de nieuwste materialen aan de slag, waarmee ze aanspraak maken op subsidiemogelijkheden. Dat heeft invloed op het aantal financieringsaanvragen dat bij ons binnenkomt.

Behouden van liquiditeit

Wij adviseren klanten tijdens een financieringsaanvraag te letten op het behoud van hun liquiditeit. Je klant kan het nieuwe object wellicht volledig zelf betalen, maar dat is lang niet altijd de slimste oplossing. Als we het afgelopen jaar één ding hebben gemerkt, dan is het dat we niet weten wat in de wereld kan gebeuren en wat het effect daarvan op ons gaat zijn.

Schommelingen zelf opvangen

Gaat je klant de investering leasen, dan blijft zijn of haar positie bij de bank onaangetast. De zekerhedenpositie die de klant heeft bij de bank, blijft ongewijzigd. Vertel je klanten dat het belangrijk is dat ze kapitaal beschikbaar houden voor hun bedrijfsvoering. Willen je klanten in deze tijd gaan investeren, dan is leasing daarvoor een mooi middel. Immers: je klanten houden de lijn bij de bank open én ze behouden hun werkkapitaal. Wat van hen is, blijft van hen. Schommelingen in liquiditeit kunnen ze zelf opvangen en ze zijn niet afhankelijk van een derde om hen daarbij te helpen.

Zijn we met jouw klant aan het praten over de leaseconstructie, dan vragen we tot slot goed na te denken over het percentage dat de klant wil financieren. Veel klanten kiezen er gevoelsmatig voor een stuk aan te betalen. Dat juichen we alleen maar toe, want hoe meer je aanbetaalt des te lager de maandlasten.

Zit jij met een vraag die een klant laatst bij je heeft neergelegd en waar je met ons over verder wilt sparren? Neem dan contact op met ons kantoor, we kijken graag samen met je naar een gunstige invulling.

© 2024 Mentoor B.V.  |  Privacy  |  Ontwerp door Ovii Ontwerp  |  Realisatie door Fit2Page