donderdag 28 maart 2024

“Grijs kenteken verdwijnt.” Niet juist; alleen de vrijstelling bpm verdwijnt in 2025

“Grijs kenteken verdwijnt.” Niet juist; alleen de vrijstelling bpm verdwijnt in 2025

Er circuleren onjuiste geruchten dat het grijze kenteken zou verdwijnen. Dat zorgt voor ongerustheid onder ondernemers die afhankelijk zijn van hun bedrijfsvoertuigen. Maar deze informatie is niet correct. Wat wel gaat veranderen, is dat vanaf 2025 de vrijstelling van de belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) voor voertuigen met een grijs kenteken komt te vervallen. Het systeem van het grijze kenteken zelf, inclusief de status en erkenning die het met zich meebrengt, blijft behouden.

Vrijstelling bpm verdwijnt in 2025

Met ingang van 01-01-2025 verdwijnt de vrijstelling bpm voor bestelauto’s. Overweeg je naar nieuwe dieselauto te gaan? Doe dat dan nog in 2024; dat scheelt je op de aanschaf (gezien de bpm is dat €10.000-€15.000 per bedrijfsauto). En omdat je rekening moet houden met eventuele levertijden, is het verstandig om nu al de keuze te maken. Beslis je pas aan het eind van dit jaar? Dan ben je te laat. Je hebt nu nog 9 maanden de tijd om een auto geleverd te krijgen. Diverse merken kunnen snel leveren, maar niet alle.

Motorrijtuigenbelasting

Naast de onduidelijkheid over de vrijstelling bpm voor sommigen, komt dan de vervolgvraag: “Hoe staat het met motorrijtuigenbelasting?” Die wordt behoorlijk verhoogd voor grijskenteken auto’s. De plannen, zoals ze er nu liggen, zeggen dat de verhoging voor 2025 15% is en voor 2026 nog eens 6,96% daaroverheen. We krijgen hier veel vragen over. In feite maakt deze nieuwe regeling voor de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen niet veel verschil, maar het betekent wel een kostenverhoging. De wegenbelasting kun je niet voorkomen; dit komt er gewoon aan. Maar wil je nog investeren in een nieuwe bedrijfswagen op brandstof? Doe dat wel in 2024.

Bpm elektrische bedrijfswagens

De vrijstelling van bpm voor elektrische bedrijfswagens blijft gelden; in ieder geval tot 2025. Daarna is het onzeker hoe de regelgeving wordt. De beslissing hierover moet nog genomen worden door het nieuw te vormen kabinet. Wel komt er een nieuwe categorie bedrijfswagens: plug-in hybrides. Hiervoor geldt een lagere bpm dan voor dieselauto’s. Een Volkswagen Transporter en Ford Transit zullen als dit type geleverd gaan worden. Gezien de verschuiving rondom de regels voor bpm, is dit een interessant gegeven om voor dit soort auto’s te kiezen. Houd er rekening mee dat de vanaf 2028 zero emissiezones uitsluitend toegankelijk zijn voor emissievrije bedrijfsauto’s, dus op auto’s op waterstof of elektrisch.

© 2024 Mentoor B.V.  |  Privacy  |  Ontwerp door Ovii Ontwerp  |  Realisatie door Fit2Page