woensdag 21 oktober 2020

Zo kom je tot een snelle en voordelige oplossing voor je klant

Zo kom je tot een snelle en voordelige oplossing voor je klant
Kunnen wij meteen een inschatting maken van de leasemogelijkheden op het moment dat een klant naar ons kantoor belt? Ja, want we kennen de situatie van de klant. Ons antwoord is wel mede afhankelijk van de vraag of het object nieuw of gebruikt is en bijvoorbeeld een lange looptijd wordt gewenst.

We merken dat klanten waardering hebben voor deze manier van werken. Tijdens een telefoongesprek zeggen klanten weleens dat ze een contractnummer bij ons hebben. Een contractnummer is voor ons geen directe herkenning van een klant. Het gaat ons om de klant en niet om een nummer. We zoeken naar een oplossing en bij die oplossing moet de klant een goed gevoel hebben.

Persoonlijk contact vinden we belangrijk, zoveel is duidelijk. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat behalve kennis over je eigen vakgebied ook kennis over het vakgebied van je klant telt. Alleen dan weet je wat er bij een klant speelt en kun je de externe factoren inschatten waarmee de klant te maken heeft.

Rechttoe-rechtaan verzoek

Een gevolg hiervan is dat je snel kunt schakelen op het moment dat een klant contact opneemt. Voor ons gaat dat om een leverancier of eindklant. In plaats van eerst naar A te kijken, kunnen we soms ook meteen doorschakelen naar M. Je wilt met je klant meedenken in processen, een proces zo snel mogelijk op de rails krijgen. Stappen overslaan is soms mogelijk. Niet altijd, maar wel als het om een rechttoe-rechtaan verzoek gaat waarmee je tijdswinst behaalt. Waar zit de voordeligste oplossing?

Het komt regelmatig voor dat wij op onze beurt van een leasemaatschappij horen dat we ons verzoek op de mail mogen zetten. Dan is het maar hopen dat je een reactie krijgt. Terwijl het juist in deze tijd zo belangrijk is je handel op peil te houden. Op het moment dat een klant ons belt, weten we hoe zijn situatie eruitziet en gaan we meteen schakelen.

Anticiperen

Daarbij houden we juist nu rekening met andere factoren die meespelen. Fiscaliteit, toekomstvisie, de coronacrisis. We adviseren in de lease rekening te houden met mogelijke onzekerheden die zich in de economie gaan voordoen. Dat doe je door de maandlasten niet te hoog te maken. Vlot aflossen is één ding, maar daarmee ga je wel een korte verplichting aan die de lat even heel hoog legt.

Wij adviseren dat niet te doen op dit moment. Het één kan misschien niet, maar het andere wel. In negen van de tien gevallen wordt dit advies ook overgenomen.

Lange termijn relatie

De klant ziet dat je transparant werkt en oplossingen zoekt. Zo werkt volgens ons een lange termijn relatie. Volgend jaar zien we graag dat ons advies uit 2020 goed heeft uitgepakt voor de klant. Hoe werkt dit voor jou? Herken jij je in deze manier van klantcontact of ga je juist op een andere manier te werk? We zijn benieuwd naar jouw idee hierover en wisselen graag ervaringen uit.