dinsdag 16 juni 2020

Waarom een betaalpauze niet klakkeloos moet worden geaccepteerd

Betaalpauze tijdens coronacrisis
Een financier die de betaaltermijn van je klant tijdelijk pauzeert. Het is een coulant gebaar tijdens de situatie waar we ons op dit moment in bevinden. Voor veel bedrijven zorgt deze pauze voor flink wat minder druk op de ketel.

De betaalpauze hoeft echter lang niet altijd klakkeloos te worden geaccepteerd door je klanten. Soms is het gunstiger de betaling wél door te laten lopen.

Het inlassen van een betaalpauze is absoluut netjes van een financier, maar voor lang niet alle bedrijven is dit een noodzakelijk kwaad. Bedrijven in de agrarische sector ploegen op dit moment stug verder want zelfs de coronacrisis doet niets af aan de hoeveelheid werk die voor hen ligt.

Nieuwe financiering

Wanneer een financier een betaalpauze inlast voor zijn klanten, mogen zij één tot enkele maanden een betaaltermijn overslaan. De termijnen die niet zijn betaald, moeten op een later moment alsnog worden voldaan. Wie gebruikt maakt van een pauze in de betaaltermijn, moet er rekening mee houden dat hij op een later moment eventueel niet in aanmerking kan komen voor een nieuwe of andere vorm van financiering. Slaat je klant in 2020 een aantal termijnen over, dan kunnen nieuwe verzoeken op termijn niet altijd worden ingewilligd.

Korte reactietijd

Tijdens het bekijken van de jaarrekening van de klant kan een financier zich nog eens achter de oren krabben wanneer hij ziet dat sprake is geweest van een betaalpauze. Om die reden is het voor klanten goed om zich heel erg bewust te zijn van de vraag of een betaalpauze wel of geen uitkomst biedt. Want betaalpauzes worden soms ook standaard ingesteld. Wil de klant daar geen gebruik van maken, dan heeft hij vaak maar een aantal dagen de tijd om dit aan te geven. Wij kunnen de betaalpauze voor de klant later nog opheffen.

Later klaar met afbetalen

Bij Mentoor Lease regelen we daarom regelmatig voor klanten dat de betaalpauze wordt opgeheven. Van deze pauzes moet echt alleen gebruik worden gemaakt als de klant geen andere mogelijkheid ziet. Voor bedrijven in de horeca en de evenementenbranche is de pauze dan ook juist erg welkom. Bedrijven voor wie het niet strikt noodzakelijk is, moeten zich afvragen of het wel echt nodig is. Zo’n pauze zorgt ervoor dat je later klaar bent met het afbetalen van de lease of leidt tot extra hoge maandlasten gedurende een later moment in de leaseovereenkomst. Geen één klant is dezelfde, maar iedere klant doet er goed aan nog eens stil te staan bij deze geste van een financier.

© 2024 Mentoor B.V.  |  Privacy  |  Ontwerp door Ovii Ontwerp  |  Realisatie door Fit2Page