dinsdag 5 mei 2020

Het advies aan jouw klant die wil investeren onder de huidige omstandigheden

Het advies aan jouw klant die wil investeren onder de huidige omstandigheden

Onze wereld ziet er nog steeds volstrekt anders uit dan pakweg twee maanden geleden. Dat merken we in alle gesprekken die we voeren met klanten en jij vast ook. Maar wat adviseer je klanten die een machine in één keer aan je willen betalen?

Het kan zomaar zijn dat klanten je wel direct kunnen betalen na het kopen van een machine, maar dat ze het niet doen. De reden is simpel: Ze willen geld vrijhouden. Een slimme gedachte en waarschijnlijk hebben deze ondernemers de les getrokken uit hun ervaring met de economische crisis van 2008. Wie eigen geld heeft, is sneller in staat te overleven en is niet afhankelijk van anderen voor werkkapitaal.

Gedeeltelijk financieren

Veel klanten die op dit moment bij ons aan aankloppen, financieren machines en voertuigen slechts voor een deel waardoor ze eigen geld vrijhouden. Wij juichen dat toe, want niemand weet hoe lang de nasleep van de crisis waar we ons nu in bevinden gaat zijn. Cash is king.

Zou jouw advies hetzelfde zijn? Wat adviseer jij je klanten die een machine in één keer bij je willen afrekenen? Natuurlijk is iedereen vrij in het nemen van een dergelijke beslissing. Je kunt als verkoper met een adviserende rol benadrukken dat we in een bijzondere tijd leven die onduidelijkheid met zich meebrengt. Hoe kort of hoe lang de dip gaat zijn, weten we niet.

Financiering nodig op een later moment

De reden dat klanten kiezen voor gehele of gedeelte financiering van een object, zit ‘m ook in het feit dat ze niet afhankelijk willen zijn van een ander voor hun werkkapitaal. Een financiering niet volledig aftikken is verstandig, omdat je klant zelf ook niet weet of in de toekomst een beroep moet worden gedaan op een financier. En wie weet hoe tegen die tijd de bereidwilligheid van financiers eruitziet.

Als je klanten slim zijn, nemen zij geen beslissingen simpelweg omdat de buurman een zelfde soort machine heeft aangeschaft. Niemand hoeft persé ergens in mee, zeker niet binnen de huidige omstandigheden. Bij het nemen van beslissingen zijn we nuchter genoeg om zelf te bepalen of we rendement uit een investering kunnen halen of dat we voorlopig nog op dezelfde voet verder gaan.

Steunmaatregelen

Zijn er nog andere adviezen die je binnen de huidige omstandigheden aan je klanten kunt geven? Die zijn er zeker. Denk bijvoorbeeld aan steunmaatregelen van de overheid aan ondernemers. Maken je klanten aanspraak? Adviseer hen er een beroep op te doen. Daarnaast kunnen bij banken aflossingen worden uitgesteld.

Uitleg

Denkt een klant tijdelijk uitstel nodig te hebben, laat hem dan op tijd aan de bel trekken en er niet te lang mee wachten. Ieder financier heeft daarvoor een andere werkwijze, maar er zijn voldoende mogelijkheden. Wij kunnen je daarover uitleg geven, zodat je precies weet wat je jouw klant kunt adviseren als je merkt dat er behoefte is aan advies.

© 2024 Mentoor B.V.  |  Privacy  |  Ontwerp door Ovii Ontwerp  |  Realisatie door Fit2Page