woensdag 7 oktober 2020

De prijs van een machine staat voor mij niet op de 1e plaats

Dit staat voor mij op nummer één bij zakendoen
Als verkoper van machines voor hoveniers en aannemers belde ik een klant eens met een onverwachte mededeling. Ik sprak hem over de machine met heggenschaar die hij bij mij had besteld. Ik had ontdekt dat de trekker niet stabiel genoeg zou zijn voor de automatische heggenschaar.

Op zo’n moment is er wat mij betreft maar één juiste beslissing: ik annuleer de opbouw en neem de uren en kosten voor mijn rekening. In het contact met klanten staat de prijs van een machine voor mij niet op de eerste plaats.

In de 36 jaar dat ik deel uitmaak van het team van Frissen Groen Techniek, werk ik op basis van een relatie. Onze branche is heel divers. De ene dag praat ik met een klant over een kettingzaag van 500 euro en de dag daarop spreek ik met een andere klant over een zelfrijdende machine ter waarde van 200.000 euro. In de winter zijn we al bezig met het voorjaar. Een maaimachine is seizoensgebonden, een machine die hout versnippert is meer voor de winter. De vraag op onze afdeling Tuin en Park is divers, van minigravers tot tuinbouwtractoren.

Het juiste neerzetten

De relatie met de klant is van cruciaal belang. Op het moment dat een klant mij vertelt welke machine hij op het oog heeft, ben ik helder over de voor- en nadelen. In het voorbeeld van de machine met heggenschaar, heb ik de koop direct teruggezet omdat de situatie verkeerd was ingeschat. We willen precies datgene neerzetten wat het moet zijn.

Bij Frissen Groen Techniek kennen we Mentoor Lease al jaren, we weten wat we aan elkaar hebben. Tegenwoordig wordt dertig tot veertig procent van de handel gefinancierd. Met de hulp van Mentoor Lease weet de klant precies wat de investering hem gaat kosten. Ze bekijken of de investering wel of niet mogelijk is en hebben één-op-één contact met de klant. Zeker als het over geld gaat, zorg dan dat je tijdens het hele proces transparant te werk gaat.

Onderbouwd advies

Bij de koop van een machine zoeken we altijd een passende oplossing. Ik adviseer wat de klant in mijn ogen nodig heeft en onderbouw mijn advies. Daarop vertelt de klant wat hij maximaal wil uitgeven.

Duurzaam

In deze gesprekken zitten we één-op-één met elkaar om de tafel. Een open en eerlijke relatie leidt tot de beste oplossing en financiering voor de klant. Veel liever heb ik dat de handel drie tot vijf maanden duurt dan dat direct tot koop wordt overgegaan en er uiteindelijk problemen zijn. De relatie met een klant komt altijd op de eerste plaats.

Luc Frissen van Frissen Groen Techniek, relatie van Mentoor Lease

© 2024 Mentoor B.V.  |  Privacy  |  Ontwerp door Ovii Ontwerp  |  Realisatie door Fit2Page